Kelemahan Peta Minda Sebagai Alat Berfikir

Tidak dapat dinafikan, penggunaan peta minda juga memberi implikasi negatif kepada saya sekiranya tidak digunakan dengan cara yang betul. Antara implikasi negatif yang boleh terjadi adalah nota yang dilakukan sukar difahami. Ini berlaku kerana penggunaan perkataan atau cara penulisan isi terlalu ringkas dan ini biasanya terjadi demi untuk menjimatkan ruang dan supaya kelihatan lebih cantik dan kemas. Perlu ditekankan, lakaran peta minda sebetulnya bukan untuk kelihatan cantik tetapi isi yang dimuatkan adalah lebih penting. Sekiranya aspek kecantikan atau kekemasan diletakkan sebagai perkara utama, maka akan timbullah masalah apabila ingin merujuk semula peta minda tersebut suatu masa nanti kerana kemungkinan isi yang ditulis akan sukar difahami atau sekiranya ia melibatkan suatu peristiwa, aturan peristiwa tersebut sukar untuk diikuti.
Selain itu, masalah penggunaan kata kunci atau simbol yang tidak sesuai juga sering timbul apabila menggunakan peta minda. Hal ini akan lebih menyulitkan saya sebagai pelajar dan pada kebanyakan masa ia boleh menambahkan kekeliruan dan salah faham ketika mengulang kaji pelajaran. Terdapat juga peta minda yang hanya akan difahami oleh orang yang melakar peta minda tersebut sahaja dan tidak boleh menjadi rujukan untuk orang lain. Hal ini terjadi kerana kata kunci atau simbol yang digunakan terlalu keterlaluan atau kadang-kadang tiada kaitan sedikitpun dengan maksud sebenar yang ingin cuba disampaikan. Sepatutnya, ketika melakar peta minda, penggunaan perkataan atau simbol hendaklah dititikberatkan atau boleh juga diletakkan petunjuk di bawah setiap peta minda sebagai rujukan bagi simbol-simbol yang digunakan agar tidak timbul salah faham ketika mengulang kaji atau membuat rujukan.
 Seterusnya, peta minda juga hanyalah boleh dijadikan sebagai rujukan terakhir atau rujukan sampingan sahaja dan bukan rujukan secara menyeluruh. Hal ini adalah kerana ianya tidak akan memuatkan huraian yang panjang atau huraian sampingan. Jadi, sebagai pelajar haruslah membaca atau menelaah subjek tersebut secara mendalam terlebih dahulu dan barulah cuba mengingat kembali fakta penting menggunakan peta minda. Ini tidak akan membantu saya sekiranya saya menjadikan peta minda sebagai satu-satunya bahan rujukan dan bergantung sepenuhnya pada peta minda tersebut kerana terdapat sesetengah soalan yang memerlukan saya membuat huraian berdasarkan isi yang ditulis. Sekiranya hal ini berlaku, saya tidak akan dapat membuat huraian dengan baik kerana saya hanya membaca isi penting sahaja. Dan sekiranya peta minda tersebut memuatkan huaraian, peta minda tersebut akan kelihatan lebih berserabut dan tidak menarik. 

No comments:

Post a Comment