Kelebihan Peta Minda Sebagai Alat Berfikir

Penggunaan peta minda sememangnya memberi banyak manfaat dan implikasi positif terhadap proses pembelajaran saya terutamanya dalam proses mengingat dan mengulangkaji pelajaran. Satu kajian yang telah dibuat oleh pencipta atau pelopor peta minda ini sendiri iaitu Tony Buzan pada tahun 2003 menunjukkan bahawa manusia akan mudah mengingati sesuatu yang menarik iaitu tulisan dalam bentuk gambar ringkas yang mengandungi maklumat yang mudah disimpan dalam minda manusia. Hal ini dapat dilaksanakan melalui peta minda kerana peta minda itu sendiri mepunyai variasi bentuk yang pelbagai ditambah lagi dengan warna, simbol dan kata kunci yang boleh menarik minat saya sebagai seorang pelajar.
Selain itu, peta minda juga dapat menggalakkan pemikiran yang kritis dan kreatif sekaligus menjadikan proses pembelajaran lebih bermakna dan tidak membosankan. Hal ini kerana, malalui peta minda, saya boleh membuat perkaitan antara ilmu yang baru saya peroleh dengan ilmu yang telah sedia ada. Hal ini akan membuka minda saya agar berfikir dan mengkaji dengan lebih mendalam sesuatu ilmu yang saya telah pelajari. Selain perkaitan antara ilmu baru dengan ilmu yang telah sedia ada, kadang-kadang terdapat juga subjek yang berbeza tetapi mempunyai sedikit perkaitan antara satu sama lain. Sebagai contoh subjek sejarah dengan geografi yang kadang-kadang ada perkaitan antara satu sama lain. Jadi melalui peta minda, saya dapat kaitkan kedua-dua subjek ini sekaligus membantu saya mengulangkaji kedua-dua subjek tersebut dalam satu masa. Hal ini juga dapat mengaktifkan fungsi kedua-dua belah otak kiri dan kanan saya pada masa yang sama.
Seterusnya, proses pembacaan saya juga adalah lebih mudah dan cepat melalui peta minda. Hal ini demikian kerana saya dapat membuat analisis mengenai sesuatu pelajaran atau pengetahuan dengan lebih cepat dan biasanya peta minda hanya akan memuatkan isi-isi penting sahaja. Ia sememangnya sangat membantu saya sewaktu membuat persediaan untuk peperiksaan atau ketika mengulang kaji pelajaran di waktu otak manusia tidak dapat memproses maklumat dengan lebih efisien. Sebagai contoh, pada waktu petang ataupun pada lewat malam. Dan disebabkan ianya dalam bentuk yang ringkas, pemprosen maklumat adalah lebih mudah dan cepat kerana saya tidak perlu membaca huraian yang panjang demi mendapatkan satu isi. Kebarangkalian untuk tertinggal maklumat penting juga adalah lebih rendah berbanding ketika membaca buku teks atau buku rujukan.
Gambaran secara menyeluruh tentang sesuatu subjek juga boleh saya dapat melalui peta minda. Sebagai contoh, setiap kali ingin memulakan suatu pelajaran atau suatu topik, pensyarah akan membuat gambaran mengenai topik tersebut melalui peta minda. Hal ini membantu saya membuat persediaan dan mencari maklumat mengenai topik tersebut untuk memudahkan saya sepanjang proses pembelajaran tersebut. Dan di akhir topik pula sekali lagi pensyarah akan melakar peta minda menunjukkan gambaran keseluruhan tentang topik yang telah dipelajari. Ini secara tidak langsung memudahkan saya mengingat secara keseluruhan tentang tajuk tersebut termasuklah subtopik yang terdapat dalam tajuk tersebut. Hal ini sekaligus dapat meminimumkan masa saya sebagai seorang pelajar dalam mempelajari dan mengingat sesebuah topik atau pelajaran selain mesej yang disampaikan juga adalah jelas dan mudah difahami.

No comments:

Post a Comment